Mobiliteitskaart voor OV gebruiken

Reis je voor je werk met het openbaar vervoer (OV)? Gebruik dan de mobiliteitskaart. Daarmee betaalt je werkgever voor je woon-werkverkeer en je dienstreizen met het OV. Hieronder lees je waarvoor en hoe je deze kaart gebruikt.

Waarvoor je de mobiliteitskaart gebruikt

De mobiliteitskaart is een OV-chipkaart voor medewerkers van het Rijk. Met de kaart reis je van en naar je werk en maak je dienstreizen per:

  • trein;
  • tram, bus inclusief Interliner en Q-liner, metro;
  • vervoer over water waarvoor de OV-chipkaart geldig is;
  • OV-fiets: alleen bij dienstreizen.

Als je hiervoor je mobiliteitskaart gebruikt, hoef je je OV-reiskosten niet zelf voor te schieten en achteraf te declareren. Het maakt niet uit hoe vaak of weinig je reist en waar je werkt. De kaart is geldig door heel Nederland en standaard ingesteld op 2e klas. Privé reizen met de kaart is niet toegestaan.

Vraag bij je vervoerscoördinator of jouw organisatie extra gebruiksmogelijkheden voor de mobiliteitskaart aanbiedt. Bijvoorbeeld bij dienstreizen: deelfietsen of deelauto’s en Intercity Direct.

LET OP: Veel organisaties hebben een afdelingskaart of deelkaart, die medewerkers zonder eigen mobiliteitskaart kunnen gebruiken voor een eenmalige dienstreis.

De mobiliteitskaart gebruiken

Je kunt de mobiliteitskaart altijd gebruiken zonder er reissaldo op te zetten. Daar zorgt Shuttel voor.

LET OP: Zet nooit zelf saldo op je kaart. Dit is niet nodig en niet toegestaan. Heb je toch geld op je kaart gezet? Dan ben je dit geld kwijt. Teruggave is niet mogelijk.

Hoe gebruik je de mobiliteitskaart?

Verlies, diefstal of andere problemen met de mobiliteitskaart

Is je mobiliteitskaart zoekgeraakt of gestolen? Blokkeer je kaart zo snel mogelijk via het portaal van Shuttel. Daar vraag je meteen een nieuwe kaart aan.

Werkt je kaart niet meer of niet zoals het hoort? Heb je een vraag over het gebruik? Kijk in de FAQ in het portaal van Shuttel.

De klantenservice van Shuttel is het hele jaar door 24 uur per dag bereikbaar via 088 934 34 60. Voor een tijdelijke oplossing neem je contact op met je vervoerscoördinator.

Shuttel mobiliteitsapp

Shuttel heeft een mobiliteitsapp. Die heb je niet nodig om de mobiliteitskaart te gebruiken. Met de app kun je:

  • reizen plannen met combinaties van vervoermiddelen, zoals trein, metro, tram en bus;
  • je reishistorie met de mobiliteitskaart bekijken, en onder meer gegevens over CO2-uitstoot.

Je kunt op dit moment niet met de app in- en uitchecken. In toekomstige versies van de app kunnen er functies bijkomen.

Je downloadt de ‘Mobiliteitsapp’ in de App Store en de Google Play Store. Je logt in met je inloggegevens van Shuttel.

Heb je vragen over de mobiliteitsapp? Neem contact op met je vervoerscoördinator.

De mobilteitskaart aanvragen als je in dienst komt

  1. Registreer je via P-Direktportaal > Reizen > Mobiliteitskaart. Zo stem je ermee in dat kaartleverancier Shuttel je reis- en persoonsgegevens verwerkt. Zonder deze instemming kun je de kaart niet gebruiken.
  2. Binnen 1 week krijg je van Shuttel een e-mail met een link naar de aanvraagmodule in het portaal van Shuttel. Daarmee vraag je de mobiliteitskaart aan.
  3. Binnen 10 werkdagen na je aanvraag krijg je je mobiliteitskaart op je woonadres.

Standaard geldt de mobiliteitskaart alleen voor dienstreizen. Wil je je kaart ook gebruiken voor je woon-werkverkeer? Registreer dat via P-Direktportaal > Reizen > Gebruik mobiliteitskaart. Als je de kaart niet meer voor woon-werkverkeer wilt gebruiken, registreer je dat ook daar.

LET OP: Stem je er niet mee in dat Shuttel je gegevens verwerkt? Wacht je nog op je kaart? Of ben je je kaart kwijt? Declareer je kosten voor woon-werkverkeer per openbaar vervoer via P-Direktportaal > Hybride werken.

Gegevensuitwisseling

Als je van baan verandert

Ga je werken bij een andere organisatie binnen het Rijk? Je kunt je mobiliteitskaart meenemen. Behalve als je werkgever dit anders met je afspreekt.

Ga je uit dienst bij het Rijk? Na je uitdienstdatum is je mobiliteitskaart automatisch niet meer geldig. Shuttel stuurt je tijdig een e-mail waarin staat wat je met de kaart moet doen.