Reis je voor je werk met het openbaar vervoer (OV)? Gebruik dan de mobiliteitskaart. Daarmee betaalt je werkgever voor je woon-werkverkeer en je dienstreizen met het OV. Hieronder lees je waarvoor en hoe je deze kaart gebruikt.
De mobiliteitskaart is een OV-chipkaart voor medewerkers van het Rijk. Met de kaart reis je van en naar je werk en maak je dienstreizen per:
trein;
tram, bus inclusief Interliner en Q-liner, metro;
vervoer over water waarvoor de OV-chipkaart geldig is;
OV-fiets: alleen bij dienstreizen.
Als je hiervoor je mobiliteitskaart gebruikt, hoef je je OV-reiskosten niet zelf voor te schieten en achteraf te declareren. Het maakt niet uit hoe vaak of weinig je reist en waar je werkt. De kaart is geldig door heel Nederland en standaard ingesteld op 2e klas. Privé reizen met de kaart is niet toegestaan.
Vraag bij je vervoerscoördinator of jouw organisatie extra gebruiksmogelijkheden voor de mobiliteitskaart aanbiedt. Bijvoorbeeld bij dienstreizen: deelfietsen of deelauto’s en Intercity Direct.
LET OP: Veel organisaties hebben een afdelingskaart of deelkaart, die medewerkers zonder eigen mobiliteitskaart kunnen gebruiken voor een eenmalige dienstreis.
De mobiliteitskaart gebruiken
Je kunt de mobiliteitskaart altijd gebruiken zonder er reissaldo op te zetten. Daar zorgt Shuttel voor.
LET OP: Zet nooit zelf saldo op je kaart. Dit is niet nodig en niet toegestaan. Heb je toch geld op je kaart gezet? Dan ben je dit geld kwijt. Teruggave is niet mogelijk.
Hoe gebruik je de mobiliteitskaart?
Met je mobiliteitskaart check je per vervoerbedrijf in en uit, net als met een gewone OV-chipkaart. Op je vertrekpunt, op het eindpunt van je reis en bijvoorbeeld ook bij overstap van bus naar trein of metro. Zo kan je werkgever achteraf je werkelijke reiskosten afrekenen met kaartleverancier Shuttel.
Ben je niet ingecheckt of verkeerd ingecheckt, en krijg je een boete? Dan betaal je die boete zelf.
Ben je vergeten uit te checken? Binnen 6 uur kun je dat alsnog doen. Anders krijg je automatisch een e-mail van Shuttel. Daarin lees je wat je moet doen. Als je een check-out mist en niet herstelt, kan je werkgever de meerkosten bij jou terugvragen.
Gebruik je de kaart alleen voor dienstreizen en nooit voor woon-werkverkeer?
Je kunt je kaart instellen op 1e klas via het portaal van Shuttel. Na goedkeuring door je vervoerscoördinator betaalt je werkgever het prijsverschil met de 2e klas. Tijdelijk terugzetten naar 2e klas is dan niet meer mogelijk.
Wil je een dienstreis maken in de 1e klas en gebruik je de kaart ook voor woon-werkverkeer?
Een tijdelijke klassewissel voor je dienstreis regel je bij een NS-oplaadpunt. Je werkgever betaalt voor de dienstreis het prijsverschil met de 2e klas.
Wil je naar je werk in de 1e klas?
Dat gaat op eigen kosten, behalve in uitzonderlijke gevallen.
Woon-werkverkeer 1e klas op eigen kosten
In normale gevallen betaal je zelf het prijsverschil met de 2e klas. Per reisdag is dat gelijk aan het prijsverschil tussen een retourreis 1e klas en een retourreis 2e klas voor je vaste woon-werktraject. Kijk hiervoor op NS.nl.
Het aantal reisdagen per week stem je af met je manager. Je mag dit middelen op hele of halve reisdagen. Het standaard aantal is 2 reisdagen per week. Het minimum is 1 reisdag per week.
Het prijsverschil betaal je door een vaste inhouding op je salaris in de resterende maanden van het jaar. Aan het begin van elk kwartaal kun je het aantal reisdagen per week aanpassen. Aan het eind van het jaar volgt geen verrekening.
De inhouding regel je met de vervoerscoördinator van je organisatie. Die kan ook je vragen hierover beantwoorden. Zodra de afspraken zijn gemaakt, zet je zelf je mobiliteitskaart om naar 1e klas in het portaal van Shuttel.
Wil je fiscaal voordeliger uit zijn? Je kunt voor de betaling van het prijsverschil IKB-budget gebruiken.
In uitzonderlijke gevallen: woon-werkverkeer 1e klas op kosten van je werkgever
Heb je van je manager toestemming om 1e klas naar en van je werk te reizen? Je werkgever betaalt dan het prijsverschil met de 2e klas. Dit kan alleen in 2 uitzonderlijke situaties:
Je hebt hierover een individuele arbeidsvoorwaardelijke afspraak met je manager. Als deze afspraak is vastgelegd in je personeelsdossier, zet je zelf je mobiliteitskaart om naar 1e klas in het portaal van Shuttel. Je vervoerscoördinator controleert de afspraak.
Je hebt een zogenoemde preventieve indicatie, om medische redenen. Dat betekent dat je door een beperking niet vanzelfsprekend in de 2e klasse kunt reizen. Jouw manager beslist of en hoelang je in de 1e klasse mag reizen. Na afloop van deze periode, maximaal 1 jaar, beslist jouw manager opnieuw. Je preventieve indicatie, afgegeven door jouw manager, zet je zelf in je personeelsdossier. In het portaal van Shuttel zet je je mobiliteitskaart om naar 1e klas. Je vervoerscoördinator controleert de preventieve indicatie.
Is je OV-halte verder dan 1 kilometer van je woonadres of je werkadres? Dan kun je een vergoeding voor-/natraject krijgen.
Gebruik je voor de hele reis naar je werk ook wel eens eigen vervoer? Declareer dan voor die dagen een kilometervergoeding voor de fiets of ander eigen vervoer.
Voor éénzelfde reis of deel van een reis kun je niet tegelijk de mobiliteitskaart gebruiken én een kilometervergoeding declareren.
Voor dagen waarop je de mobiliteitskaart gebruikt, kun je geen thuiswerkvergoeding declareren.
Tijdens dienstreizen kun je de mobiliteitskaart gebruiken voor de OV-fiets.
Bij afstanden vanaf 5 km mag je de elektrische OV-fiets nemen; die is duurder en het risico van diefstal is groter. De kosten bij diefstal, schade of verlies (pdf) zijn voor jouzelf, niet voor je werkgever. Wil je discussie achteraf voorkomen, maak dan altijd even een foto als je de fiets inlevert.
Lever je de fiets in op een andere locatie, of niet op dezelfde werkdag? Dan zijn er extra kosten. P-Direkt houdt die extra kosten in op je salaris. In uitzonderlijke gevallen kan je manager anders beslissen, als daar goede redenen voor zijn.
Voor woon-werkverkeer mag je met je mobiliteitskaart de OV-fiets of elektrische OV-fiets niet gebruiken, behalve als in jouw organisatie iets anders geldt.
Tijdens dienstreizen kun je de mobiliteitskaart gebruiken om je eigen fiets te stallen in bewaakte fietsenstallingen op stations. Dit mag niet voor woon-werkverkeer.
Verlies, diefstal of andere problemen met de mobiliteitskaart
Is je mobiliteitskaart zoekgeraakt of gestolen? Blokkeer je kaart zo snel mogelijk via het portaal van Shuttel. Daar vraag je meteen een nieuwe kaart aan.
Werkt je kaart niet meer of niet zoals het hoort? Heb je een vraag over het gebruik? Kijk in de FAQ in het portaal van Shuttel.
De klantenservice van Shuttel is het hele jaar door 24 uur per dag bereikbaar via 088 934 34 60. Voor een tijdelijke oplossing neem je contact op met je vervoerscoördinator.
Shuttel mobiliteitsapp
Shuttel heeft een mobiliteitsapp. Die heb je niet nodig om de mobiliteitskaart te gebruiken. Met de app kun je:
reizen plannen met combinaties van vervoermiddelen, zoals trein, metro, tram en bus;
je reishistorie met de mobiliteitskaart bekijken, en onder meer gegevens over CO2-uitstoot.
Je kunt op dit moment niet met de app in- en uitchecken. In toekomstige versies van de app kunnen er functies bijkomen.
Je downloadt de ‘Mobiliteitsapp’ in de App Store en de Google Play Store. Je logt in met je inloggegevens van Shuttel.
Heb je vragen over de mobiliteitsapp? Neem contact op met je vervoerscoördinator.
De mobilteitskaart aanvragen als je in dienst komt
Registreer je via P-Direktportaal > Reizen > Mobiliteitskaart. Zo stem je ermee in dat kaartleverancier Shuttel je reis- en persoonsgegevens verwerkt. Zonder deze instemming kun je de kaart niet gebruiken.
Binnen 1 week krijg je van Shuttel een e-mail met een link naar de aanvraagmodule in het portaal van Shuttel. Daarmee vraag je de mobiliteitskaart aan.
Binnen 10 werkdagen na je aanvraag krijg je je mobiliteitskaart op je woonadres.
Standaard geldt de mobiliteitskaart alleen voor dienstreizen. Wil je je kaart ook gebruiken voor je woon-werkverkeer? Registreer dat via P-Direktportaal > Reizen > Gebruik mobiliteitskaart. Als je de kaart niet meer voor woon-werkverkeer wilt gebruiken, registreer je dat ook daar.
LET OP: Stem je er niet mee in dat Shuttel je gegevens verwerkt? Wacht je nog op je kaart? Of ben je je kaart kwijt? Declareer je kosten voor woon-werkverkeer per openbaar vervoer via P-Direktportaal > Hybride werken.
Gegevensuitwisseling
Shuttel verzorgt de mobiliteitskaart voor de Rijksoverheid. Daarvoor wisselen Shuttel, je werkgever en P-Direkt gegevens uit die nodig zijn voor levering en gebruik van de mobiliteitskaart, facturering, rapportage en controle. Bijvoorbeeld de reisgegevens op je kaart, maar ook je zakelijke e-mailadres, naam, adres en geboortedatum, verhuizingen en uitdiensttreding.
Shuttel, je werkgever en P-Direkt houden zich aan de regels voor bescherming van persoonsgegevens, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor de mobiliteitskaart hebben ze aparte afspraken (pdf) gemaakt.
In het privacystatement van Shuttel lees je hoe dit bedrijf omgaat met je persoonsgegevens, wat er met deze gegevens gebeurt en wie daarvoor verantwoordelijk is.
Heb je hierover vragen? Kijk in de FAQ in het portaal van Shuttel. Of bel de klantenservice van Shuttel: 088 934 34 60, dit kan 24 uur per dag.
Voor gebruik van de mobiliteitskaart heb je ermee ingestemd dat Shuttel je reis- en persoonsgegevens verwerkt. Je kunt deze instemming altijd intrekken. Dit doe je via P-Direktportaal > Reizen > Gegevens Mobiliteitskaart.
Daarna kun je je mobiliteitskaart niet meer gebruiken. Stuur hem terug naar:
Shuttel
Antwoordnummer 524
3800 VB Amersfoort
(postzegel is niet nodig)
Als je van baan verandert
Ga je werken bij een andere organisatie binnen het Rijk? Je kunt je mobiliteitskaart meenemen. Behalve als je werkgever dit anders met je afspreekt.
Ga je uit dienst bij het Rijk? Na je uitdienstdatum is je mobiliteitskaart automatisch niet meer geldig. Shuttel stuurt je tijdig een e-mail waarin staat wat je met de kaart moet doen.