Re-integratie: weer aan het werk
Tijdens het Poortwachtertraject werkt u samen met uw manager en de bedrijfsarts, om uw terugkeer op de werkvloer mogelijk te maken. Het traject is bedoeld om u zo snel en passend mogelijk (weer) te laten werken.
Probleemanalyse en advies
Vanaf uw 6e ziekteweek wordt actie ondernomen. De bedrijfsarts stelt in overleg met u een probleemanalyse op. In de analyse staat waarom u niet of minder kunt werken. Ook bekijkt de arts of u beperkingen heeft om uw eigen werk te kunnen doen. Verder stelt de bedrijfsarts vast of, hoe en wanneer u weer aan het werk kunt. Deze probleemanalyse vormt het uitgangspunt voor een plan van aanpak dat u samen met uw werkgever opstelt. De bedrijfsarts overlegt met uw manager over uw werkhervatting en welke acties door u en/of uw manager moeten worden ondernomen. Ook houdt de arts gedurende het re-integratietraject uw situatie in de gaten. Uw verzuim en re-integratiemogelijkheden kunnen worden besproken in het sociaal medisch team (SMT).
Terugkeer naar werk niet mogelijk?
Als na overleg met de bedrijfsarts blijkt dat voor de terugkeer naar werk niets meer kan worden gedaan, kunt u een vervroegde aanvraag indienen om in aanmerking te komen voor de uitkeringsregeling Inkomensverzekering Volledig Arbeidsongeschikten (IVA). Deze kan worden toegekend na een wachttijd die tussen de 13 en 78 weken ziekte kan liggen, maar in ieder geval pas 10 weken na de aanvraag.
Plan van aanpak werkhervatting
In de 8e ziekteweek stelt u samen met uw manager een plan van aanpak op. Hierin staan de afspraken over uw werkhervatting. Eventueel wordt er een casemanager aangesteld. De casemanager houdt in de gaten of iedereen zich houdt aan de afspraken uit het plan van aanpak. Meestal is uw manager de casemanager, maar dit kan bijvoorbeeld ook een personeelsadviseur zijn.
De afspraken en de nakoming ervan zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van u en uw werkgever en geven antwoord op onder meer de volgende vragen:
- welke stappen worden ondernomen om uw terugkeer naar de werkvloer mogelijk te maken?
- wanneer worden deze stappen gezet?
- wie neemt het initiatief tot vervolggesprekken?
Ook kunt u afspraken maken over aanpassingen op het werk, benodigde trainingen en begeleiding en activiteiten die u eventueel aan ander werk kunnen helpen. Uw werkgever kan bij de uitvoering van het plan van aanpak de hulp van een re-integratiebedrijf inroepen. Belangrijk is vooral dat het plan heel concreet is geformuleerd zodat de uitvoering goed bewaakt kan worden.
Uw manager bewaart het plan van aanpak in uw re-integratiedossier. De arbodienst en uzelf krijgen hiervan een afschrift. Minimaal eens in de 6 weken bespreekt u samen met uw manager en eventuele casemanager de uitvoering van het plan van aanpak. Voor het einde van het eerste ziektejaar stelt u samen een eerstejaarsevaluatie op. Hierin evalueert u wat u in het eerste ziektejaar heeft gedaan om weer aan het werk te gaan en of het verstandig is om het plan van aanpak bij te stellen.
Niet eens?
Bent u het niet eens met de uitvoering van het plan van aanpak, dan kunt u een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV.