10 jaar P-Direkt: hoe het allemaal begon
De ontstaansgeschiedenis van P-Direkt gaat terug naar het begin van de 21ste eeuw. P-Direkt komt voort uit de behoefte om binnen de Rijksoverheid de bureaucratie terug te dringen en de effectiviteit te vergroten. Dit moest worden bereikt door de bedrijfsprocessen van de Rijksdienst slimmer te organiseren, bijvoorbeeld in een shared service center (SSC). Zo ontstond ook het idee voor het SSC-HRM (P-Direkt).
In juli 2003 besloot het kabinet tot de oprichting van P-Direkt. Alle ministeries (met uitzondering van het ministerie van Defensie) zouden gezamenlijk hun administratieve en beheerstaken op het gebied van personeel en salaris overdragen aan P-Direkt.
Het doel was om de kwaliteit te verhogen tegen lagere kosten. Men verwachtte door de oprichting van P-Direkt op jaarbasis minimaal 40 miljoen euro te besparen op uitvoeringskosten.
Niet zonder slag of stoot
Er werd besloten dat de oprichting van P-Direkt via een ‘big bang’ zou verlopen. In één keer zou de knop omgaan. Maar in de praktijk bleek dit een brug te ver. De bedoeling was dat in 2006 P-Direkt er zou staan. In 2004 bleek echter al dat dit niet zou gaan lukken.
De focus had vooral op de ICT gelegen. Toen de ICT-leverancier zich terugtrok (2005), kwam de oprichting van P-Direkt dan ook stil te liggen. Dit was gelukkig van korte duur: bijna direct daarna werd vanuit de betrokken ministeries een taskforce opgezet die onderzocht hoe onder eigen regie een doorstart kon worden gerealiseerd.
Er werd vervolgens besloten dat de oprichting van P-Direkt vanaf 2007 zou plaatsvinden in twee fases: gedurende de eerste fase werden de processen gestandaardiseerd, de ICT geïmplementeerd en sloten de ministeries fasegewijs aan op de nieuwe systemen. De tweede fase bestond uit de inrichting van het contactcenter.
In de doorstart werd gekozen voor een gefaseerde aanpak met kleinere veranderingen. En dit werkte. Alle ministeries konden zelf het tempo en de aansluitstrategie bepalen, waardoor het proces beheersbaar bleef en tot een goed einde werd gebracht.
P-Direkt veranderde de versnipperde HR-omgeving van de ministeries in een centrale SSO voor de Rijksoverheid.
Missie geslaagd: jaarlijkse besparing 87 miljoen
P-Direkt ondersteunt anno 2017 de 120.000 rijksambtenaren bij het afhandelen van hun personeelszaken. De medewerkers van het contactcenter staan tussen 8.00 uur en 22.00 uur klaar om te helpen bij vragen over verlof, salaris of reisdeclaraties. De uitkomsten van de Update Kosten-Baten Analyse (KBA) 2014 tonen aan dat sinds de oprichting van P-Direkt jaarlijks meer dan € 87 miljoen aan kosten binnen het Rijk wordt bespaard, ruim twee keer zoveel als voorzien. Daarnaast wordt de gebruikerstevredenheid gewaardeerd met een volle 7. Dit zijn lagere kosten, tegen hogere kwaliteit. Missie geslaagd!
Volg ons ook op LinkedIn!